fbpx

Islandia

Islandia jest zdecydowanie jednym z tych miejsc na ziemi, które trzeba odwiedzić chociaż raz w życiu. My spędziliśmy na tej magicznej, zimnej wyspie na morzu ognia jeden listopadowy tydzień. Zmieniający się co krok krajobraz, dzikie pustkowia, kaniony, lodowe góry, jesienne trawy, mgły i zimowe ostre powietrze sprawiły, że wydawało nam się, że ta przygoda trwała milion razy dłużej.

Udało nam się zwiedzić południową część wyspy, która w listopadowej porze nie jest aż tak oblegana przez turystów. Mieliśmy szczęście zobaczyć zorzę polarną mocząc cztery litery w gorących źródłach, poczuć arktyczny wiatr oraz zobaczyć rdzenne islandzkie konie i renifery.

Jak myślę o Islandii, to brakuje mi słów żeby opisać jak bardzo wspaniała jest to kraina. Będę ją polecać każdemu, kto chce mentalnie odpocząć od codziennej gonitwy i zobaczyć świat z innej planety.

Naszą przygodę rozpoczynamy na lotnisku w Keflaviku, gdzie wypożyczamy samochód. Islandia od razu pokazała nam co potrafi, poczuliśmy tę potężną siłę wiatru 🙂 Oczywiście trzeba pamiętać o tym, żeby przy wysiadaniu z samochodu trzymać drzwi 🙂
Ruszamy już nocą do miejscowości Vik, gdzie mieszkała nasza koleżanka Ola, która nas zacnie ugościła 🙂 Rano przecieraliśmy oczy ze zdumienia, jak naszym oczom ukazały się pierwsze islandzkie widoki.

Vík í Mýrdal, plaża Reynissfjara

Lodowiec Sólheimajökull

Sólheimajökull jest częścią Mýrdalsjökull, jednego z największych lodowców w Europie.

Kanion Fjaðrárgljúfur

Portal Where The Cool Things Happen uznał kanion Fjaðrárgljúfur jako najpiękniejszy na świecie. Ma 100 m głębokości i 2 km długości. Płynie przez niego rzeka Fjaðrá. Powstawał przez tysiąclecia wskutek postępującej erozji.
Na naszych zdjęciach w zimowej odsłonie.

Zorza polarna, zjawisko nie z tej ziemi

Mocząc cztery litery w gorących źródłach nocą, gdzieś po drodze do miejscowości Hofn, rozpoczął się podniebny spektakl, wyczekiwany chyba przez każdego turystę, który odwiedza północną część naszego globu.

Gdzieś w drodze

Jadąc przez Islandię, co jakiś czas napotykamy stada pięknych islandzkich koni. Jest to rasa wyhodowana w Islandii. Pomimo, że konie te są małe, czasem wielkości kucyków, większość rejestrów ras nazywa je końmi. Długo żyją i są wytrzymałe. Islandzkie prawo zapobiega importowaniu koni do kraju, a raz wywiezione nie mogą już wrócić. Konie te, oprócz takich chodów jak stęp, kłus i galop, potrafią poruszać się także chodem znanym jako tölt oraz inochodem. Jest to jedyna rasa koni, jaka występuje w Islandii.

Diamond Beach

Plaża pokryta jest czarnym powulkanicznym piaskiem. To co ją wyróżnia i oddaje w pełni jej charakter, to wyrzucone na brzeg przez Atlantyk odłamki lodu pochodzące z pobliskiej laguny. Błyszczące kryształy, wielkie bryły lodu lśnią na plaży jak diamenty.

Wodospad Seljalandsfoss

Jest to jeden z najpopularniejszych wodospadów w Islandii. Spada z klifu, który kiedyś był linią brzegową, wysoki na 60m. Wodospad widać z daleka, ale oczywiście polecamy podejść bliżej, ponieważ można obejść go dookoła i stanąć za wodospadem. Niesamowite wrażenie.

Wodospad Skogafoss

To kolejny imponujący wodospad na południu Islandii, położony na rzece Skógá. Ma on 25 metrów szerokości, a woda spada tu z wielkim hukiem z wysokości 60 metrów.

Wodospad Gullfoss

Noc w jaskini, góra Wikingów

Strokkur

Największy czynny gejzer Islandii. Wybucha co 5-10 minut. Wyrzuca słup wody o średnicy 3 m. na wysokość 30 m. Gejzer znajduje się w dolinie Haukadalur. Na terenie tego samego pola geotermalnego znajduje się również gejzer Geysir, a także mniejsze źródła geotermalne – Smiður i Litli-Strokkur.

Hveragerdi – gorąca rzeka w dolinie Reykjadalur

Coś niesamowitego, nie gorące źródła, ale gorąca rzeka!! A im wyżej, tym cieplejsza, a nawet wręcz parząca. Szlak prowadzący do rzeki ciągnie się przez 3 km (pod górę) i jest niesamowicie malowniczy. Co chwilę mijamy parujące źródła lub nawet gotujące się, na własne oczy można zobaczyć, że ta wyspa po prostu żyje.

Reykjavík

Stolica oraz największe miasto Islandii, położone w jej zachodniej części nad Zatoką Faxa, najbardziej wysunięta na północ stolica świata. Ludność islandzkiej stolicy wynosi 124,8 tys. mieszkańców.