fbpx

Jebel Shams | Najwyższy szczyt Omanu, relacja, szlak – informacje praktyczne

Jebel Shams (Dżabal Szams) – znajduje się w północnym Omanie w paśmie gór Al-Hadżar i jest najwyższym szczytem Omanu. Jebel Shams nazywany jest też Wielkim Kanionem Bliskiego Wschodu i przyznać trzeba, że kanion robi wielkie wrażenie. Co ciekawe wysokość szczytu – w zależności od źródeł – waha się od 2980 m n.p.m. do 3075 m n.p.m. Będąc w Omanie nie mogliśmy ominąć tego miejsca. Jako zagorzali góromaniacy, był on naszym pierwszym celem podczas tej wyprawy.

Marzec, 2023 r.

To jak wysoki jest Jebel Shams?

Jebel Shams to płaskowyż, na którym znajdują się dwa wierzchołki: Północny Wierzchołek i Południowy Wierzchołek. Według Ministerstwa Turystyki Omanu wyższy z nich – Północny – ma 3009 m.n.p.m., niestety na szczycie znajduje się baza wojskowa i jest on niedostępny dla turystów. Zdobyć jednak można kilka metrów niższy – Południowy Wierzchołek – który znajduje się 3 kilometry dalej.

Jebel Shams – szlak

Na najwyższy możliwy szczyt do zdobycia prowadzi szlak z oznaczeniem W4 i ma on długość 11 km w jedną stronę. Szczyt można zdobyć w jeden dzień.

Startujemy!

Budziki nastawiliśmy na 5:15, żeby wyjść jak najwcześniej, zanim słońce będzie parzyć. Nocowaliśmy niedaleko Jebel Shams Heights Resort w namiocie (współrzędne: 23°13’37.4″N 57°12’02.6″E). W Omanie wszędzie można nocować na dziko i bardzo to polecamy. Na Google Maps są zaznaczone dwa miejsca campingowe: Kershana camping spot i Jebel Shams start point campsite, my zaparkowaliśmy kilkaset metrów wcześniej, ponieważ nie mieliśmy auta terenowego.

Szlak jest bardzo dobrze oznaczony żółto-biało-czerwonymi flagami. Warto nie spuszczać ich z oczu, ale jest ich tak dużo, że mijając jeden łatwo wypatrzeć kolejny.

Na szlak ruszyliśmy zanim zaświtało słońce, zaraz przed 6. Chmurki nam towarzyszyły, z czego bardzo się cieszyliśmy. W górach nie ma za wiele cienia, praktycznie w ogóle, dlatego chmury były dla nas zbawienne. Idąc w słoneczny dzień, trzeba się dobrze przygotować: zaopatrzyć w dużą ilość wody na cały dzień, krem z wysokim filtrem UV i czapkę na głowę.

Po około 2,5 km doszliśmy do pierwszego, niesamowitego punktu widokowego. Stojąc nad wielką przepaścią człowiek czuje się na prawdę mały. Widok był nie z tej ziemi! Był to największy kanion, jaki widzieliśmy do tego pory w naszych życiach. Coś niesamowitego!

Przez kolejnych kilka kilometrów szlak prowadzi wzdłuż kanionu, punktów widokowych jest mnóstwo. Gdyby ktoś zainteresowany był nocowaniem na dziko w górach, to spokojnie znajdziecie tam miejsce zaraz nad kanionem.

Idąc szlakiem W4 w pewnym momencie mija się bazę militarną i od tego momentu mamy do przejścia jeszcze jakieś 3 km. Tu droga staje się trochę upierdliwa, jest dużo odcinków dół-góra-dół-góra, ale przecież tak to w górach jest, nie ma co narzekać.

Ku naszemu zdziwieniu, jeszcze przed dotarciem na szczyt, zaczęło kropić! Tak, deszcz w Omanie, byliśmy trochę zdziwieni, ale ostatecznie doszliśmy do wniosku, że lepsza taka pogoda, niż palące słońce.

Po 5 godzinach i 30 minutach doszliśmy na szczyt, zrobiliśmy 1277 metrów przewyższenia. Zegarki Suunto wskazały wysokość 3004 m.n.p.m.. Co za satysfakcja! Mimo pochmurnej pogody widoki ze szczytu były obłędne. Surowy krajobraz mocno różni się od naszych gór i do tego ten kanion!

Była 11:15 i przez drobną mżawkę zrobiło się całkiem chłodno. Na szczycie spędziliśmy jedynie kilka minut, bo złowrogie deszczowe chmury wydawały się zbliżać. Kanapka, piciu, zdjęcia i ruszyliśmy w dół.

Jesteście ciekawi, czy dopadł nas deszcz? Tak, dopadł! Ale nie była to mocna ulewa, a jedynie fale drobnego deszczu. Za to silny wiatr nie należał do najprzyjemniejszych. Ale tak, jak już wcześniej napisałam, chyba bardziej nam to odpowiadało, niż upalne słońce.

Jebel Shams – informacje praktyczne

Start: Obok Jebel Shams Heights resort (23°13’37.4″N 57°12’02.6″E)
Oznaczenie szlaku: W4, żółto-biało-czerwone flagi
Wysokość startu: 1913 m.n.p.m.
Najwyższy punkt: 3004 m.n.p.m.
Suma przewyższeń na szczyt: 1277 metrów
Suma przewyższeń w obie strony: 1506 metrów
Długość trasy w dwie strony: 23 km
Czas: 9h 45 min (gdyby był upał i bezchmurne niebo, myślę, że o wiele dłużej by nam to zajęło)
Koniecznie weźcie ze sobą dużą ilość wody i krem z filtrem UV.

Kochany Czytelniku! Jeżeli lubisz naszą twórczość, podobają się i przydają Ci się nasze wpisy, i chciałbyś nas wesprzeć w tym co robimy, możesz postawić nam wirtualną kawę w portalu buycoffee.pl. Z kawką o wiele lepiej będzie się pisało nowe wpisy 🙂